+ 31 6 23 94 02 47
HomeVAN AF 2 FEBRUARI 2019 : DE SCHATKAMER! Meesterwerken uit de HermitageVAN AF 2 FEBRUARI 2019 : DE SCHATKAMER! Meesterwerken uit de Hermitage

VAN AF 2 FEBRUARI 2019 : DE SCHATKAMER! Meesterwerken uit de Hermitage

Hermitage Amsterdam - de Schatkamer - expositie - Your Host& Guide www.yourhostandguide.nl

De Schatkamer. Meesterwerken uit de Hermitage

Een glimp van de kamer der wonderen: Schatkamer! Meesterwerken uit de Hermitagedoor Alberto Cañas Pérez)

Tegenwoordig geloven mensen in het tijdperk van globalisering in een uniek gezichtspunt  van alles waar zij door omringd zijn. Ik zou echter niet dezelfde fout willen maken die iedereen maakt, waardoor ik mij afvraag wat de werkelijke betekenis van kunst is. Is het waar om kunst als iets universeels te beschouwen? Terwijl we denken dat kunst een inherent menselijk vermogen is om onze emoties te uiten of een bepaalde betekenis aan het wereldwijde collectief over te brengen, vergeten wij ook dat begrippen, zoals schoonheid of passend, op verschillende manieren zijn gedefinieerd, afhankelijk van de 'waar' en de ' wanneer'.

Dus als we allemaal begrijpen dat er een verschil in betekenis is ... waarom zouden we dan aparte tentoonstellingen maken voor de prachtige kunstwerken gemaakt door een prehistorische holbewoner of de verbazingwekkende barokschilders? Dit is precies wat Mikhail Piotrovsky (hoofd van de Hermitage St. Petersburg) en Cathelijne Broers (hoofd van The Hermitage Amsterdam) hebben bewerkstelligd in de tentoonstelling “De Schatkamer” Meesterwerken uit de Hermitage!

Van 2 februari tot 25 augustus 2019 hebben we de kans om getuige te zijn van de evolutie van kunst, voortgebracht door diverse continenten van de hele wereld.  De nieuwe tentoonstelling in de Hermitage in Amsterdam leert  alle bezoekers een open geest te hebben, en ons oude en onbekende culturen vanuit een artistiek oogpunt te laten waarderen.

Om de aandacht van de bezoeker te trekken, zijn de meesterwerken paarsgewijs weergegeven, waarbij het niet vreemd is om een ​​afbeelding van de Calvarieberg naast een afbeelding van Budha te vinden. De betekenis van een dergelijke controversiële selectie is om de verschillen tussen twee unieke manieren van expressie te benadrukken.

Maar we mogen niet de fout maken om te denken dat er binnen hetzelfde continent en dezelfde periode niet meerdere manieren zijn om hetzelfde onderwerp te portretteren. Om deze reden zou ik de lezer willen vragen even stil te staan ​​bij de Europese samenleving van de zestiende eeuw. Toen, zoals we allemaal weten, was Europa verdeeld in twee grote ideologische fronten: Hervorming versus contrareformatie. Zou het niet vreemd zijn dat kunst zo'n chaotisch en gespannen scenario niet uitte?

Links bekijken we een van de artistieke verdedigers van de Hervorming, Lucas Cranach de Oudere. In de tijd dat deze Maria was geschilderd, steunde hij al fel op het Lutheranisme . Ondanks zijn hernieuwde geloof schilderde Cranach veel religieuze onderwerpen maar met een totaal andere benadering: symboliek is de basis van het beeld en vermijdt de aardse afbeelding van religieuze karakters.

Aan de rechterkant werd de Madonna door Lotto een paar jaar voor het Concilie van Trente gemaakt. In zijn schilderij zien we een moederlijk beeld van Maria en het kind dat verre van hemels is. Als de drie engelen die het heilige paar omringen niet waren verschenen, hadden we niet kunnen vermoeden dat we voor een bijbelse scène staan.

Ondertussen in een andere ruimte wordt er slechts de aandacht gevestigd op één meesterwerk  tegelijkertijd, zoals “The Portrait of a man” door de onvergelijkelijke Gian Lorenzo Bernini of het  St. Lucas schilderij van de Madonna met kind door de Vlaamse schilder Rogier van Weyden.

Wat mij verbaasde was de hoge kwaliteit van de techniek van van der Weyden. Door een stap dichter bij het doek te komen, kunnen we een eindeloze hoeveelheid kleine details in het schilderij waarderen: het borduurwerk van Maria’s draperie, de nauwkeurigheid in het tekenen van het gras of kleine iconografische figuren zoals de Adam en Eva op de houten troon .

Na een bezoek aan de tentoonstelling ben ik onder de indruk van de juiste selectie van meesterwerken, voor het innovatieve display en natuurlijk om me mijn eigen kunstconcept te laten heroverwegen en het motiveert mij om meer dan eens terug te gaan naar de tentoonstelling, eenvoudigweg rustig ronddwalen in de kamers, gefascineerd door zulke schatten.

Alberto Cañas Perez.

 

Wil je Alberto Cañas Perez als privé gids en samen met hem een culturele tour maken in Amsterdam, dan kun je direct contact met hem opnemen. email alberto@yourhostandguide.nl Voor meer informatie, klik hier om zijn webpagina te bezoeken. Alberto is een zeer gepassioneerde kunstliefhebber met enorm veel kennis. Your Host & Guide beveelt Alberto van harte aan.

Mary and the Christ Child under the Apple Tree,  Lucas Cranach the Elder, 1527-30 (on the left); Madonna delle Grazie, Lorenzo Lotto, 1542 (on the right)

Fig. 1. Maria en het Christus kind Child onder de appelboom, Lucas Cranach the Elder, 1527-30 (links ); Madonna delle Grazie, Lorenzo Lotto, 1542 (rechts)

St Lucas painting the Madonna with Child,  Rogier van der Weyden, - hermitage - Your Host & Guide - www.yourhostandguide.nl

Fig. 2 St Lucas painting the Madonna with Child, by Rogier van der Weyden,

ERZh-1381_Pokrovsky, Regentova

© 2018: , All Rights Reserved copyright op al onze foto's en video's. Indien u beelmateriaal zou willen kopen of gebruiken neem dan gerust contact met ons op. | Travel Theme by: D5 Creation | Powered by: WordPress